Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
För att du som bor i ordinärt boende ska känna trygghet i bostaden dygnet runt kan ett trygghetslarm vara till hjälp.
Trygghetslarm är till för dig som har behov av att komma i kontakt med hemtjänstpersonal vid plötsligt uppkomna och nödvändiga omsorgsbehov. Den hjälp du kan få beror på din situation och bedöms individuellt. Trygghetslarmet ersätter inte telefonnumret 112 vid akuta sjukdomstillstånd.
Trygghetslarmet fungerar endast i din bostad. När du trycker på larmknappen når du en larmcentral. Vid behov, kontaktar de hemtjänstpersonal som hjälper dig. I samband med installationen av trygghetslarmet installeras en nyckelfri låsenhet på insidan av dörren. Detta för att hemtjänstpersonalen ska kunna öppna dörren med mobiltelefonen.
Du som vill ansöka om trygghetslarm kan göra det muntligt till handläggarenhetens mottagningstelefon eller skriftligt på en ansökningsblankett för hemtjänst och bostadsanpassning. Även en legal företrädare, god man eller förvaltare kan ansöka för din räkning. Om någon annan anmäler ditt behov av stöd och hjälp kommer en biståndshandläggare att ta en kontakt med dig. Insatserna prövas individuellt utifrån dina egna förutsättningar att klara din vardag och grundar sig på beslut enligt socialtjänstlagen.
När du beviljats trygghetslarm via hemtjänsten gör kommunen en beräkning och fattar beslut om avgift. Avgiftens storlek påverkas av din inkomst, hyra och huruvida du har rätt till bostadstillägg.
Beslut gällande avgifter, förbehållsbelopp och beräkning av inkomster kan överklagas enligt socialtjänstlagen.
Kommunens biståndshandläggare fattar beslut kring insatser i hemmet och handlägger ansökan om plats på särskilt boende. Kontaktcenter svarar på frågor och kopplar dig vidare till biståndshandläggare vid behov.
Kontaktcenter
0120-830 00
kontakt@atvidaberg.se
Skicka e-post till biståndshandläggare
socialkontoret.aof@atvidaberg.se
Senast uppdaterad